Commemoració del Dia Internacional de les Dones

Dimecres, 3 de març de 2021 a les 00:00

El dia 8 de març és el Dia Internacional de les Dones, una data d’homenatge als moviments a favor dels drets de les dones i de reivindicació per continuar fent evidents les desigualtats de gènere, una reivindicació que va més enllà d’aquesta data i que impregna tots els dies de l’any.

L’Àrea d’Igualtat de Palau, un any més, celebra el Dia Internacional de les Dones sempre d’una forma comunitària per fer-ne ressò a tot el municipi. Malgrat les restriccions marcades per la COVID el 8M 2021 serà escenari d’allò que des de l’àrea es pretén anar treballant transversalment i d’una forma sostinguda en el temps i en tots els estrats de la vida palauenca, és per aquest motiu que durant el mes de febrer i part del març s’han estat fent tallers sobre estereotips i rols de gènere a cicle mitjà de les escoles de primària del municipi. Una avantsala per repensar i conscienciar als infants de les desigualtats que romanen entre homes i dones i que durant la diada podran posar de manifest i retre homenatge a les dones que més admiren, estimen o reivindiquen amb un mural col·lectiu a la plaça de la vila.

Enguany i, com tot, el 8M també es veu afectat per les mesures anticovid, no obstant, no volem deixar de celebrar el Dia Internacional de les Dones ja que ara, més que mai, és moment de seguir lluitant per la igualtat i reivindicar les discriminacions que pateixen les dones i que tant s’han vist agreujades per la pandèmia. Cal destacar, que la COVID-19, més enllà de l’impacte sobre la salut, ha tingut un impacte sistèmic que ha posat de manifest la importància de totes aquelles activitats essencials de cura i per a la sostenibilitat de la vida, i ha evidenciat que les desigualtats de gènere, en un context de crisi, situen a les dones en una posició de més vulnerabilitat.

Com en les darreres edicions, el cartell del 8M és un encàrrec a una il·lustradora local per a recolzar el treball de dones dibuixants. Enguany l’obra és fruit de l’artista Maria Girón i està dedicat a les dones grans, que sovint pateixen una doble invisibilitat, i amb l’objectiu de trencar clixés sobre el que significa envellir per a les dones i reivindicar que les veus femenines de totes les edats han de ser escoltades i reconegudes.

La diada d’aquest any a Santa Maria de Palautordera serà protagonitzada pels alumnes de primària, concretament dels nivells 3r i 4rt de les quatre escoles del municipi. Dies previs a la diada l’alumnat rebrà uns tallers formatius entorn els estereotips i els rols de gènere, temes que des de l’àrea d’igualtat creiem que són imprescindibles d’abordar ja que travessen tota la societat i que es treballaran amb conceptes que podran posar de manifest d’una forma simbòlica durant la diada.

L’acció se centra en la idea que els diferents grups de les diverses escoles vagin passant per la Plaça de la Vila a omplir de dibuixos el símbol de la dona que hi haurà representat en gran format al terra de la plaça. L’alumnat, segons escoles i grups bombolla, pintarà amb guixos de colors la dona, nena, amiga, científica, cuinera, etc., que més admira en aquests moments per a homenatjar o “DONEnatjar”, com hem titulat l’acció d’enguany, les seves referents femenines en dia tant assenyalat.

El mural fet per l’alumnat anirà acompanyat d’una pancarta il·lustrativa al balcó de l’Ajuntament per a informar a tot el municipi sencer de la celebració i commemoració de la diada. També la façana de l‘Ajuntament serà il·luminada de color lila. A banda, farem ressò del 8M amb cartells repartits arreu (aquest any no emmarcaran un programa d’actes, ja que la participació és activa però tancada, sinó que seran divulgatius de la diada). A més, tot l’alumnat rebrà uns bolígrafs de tinta lila com a recordatori simbòlic del color de les dones i a mode d’obsequi per la seva participació.

Programació

AJUNTAMENT

“DONENATAGE”. Des de l’Àrea d’Igualtat s’ha proposat la realització d’un mural col·lectiu d’homenatge a les dones realitzat per l’alumnat de 3r i 4rt de primària dels quatre centres educatius del municipi (8 de març al matí a la Pl. de la Vila)

TALLERS SOBRE ESTEREOTIPS I ROLS DE GÈNERE proposats als diferents centres educatius del municipi i a càrrec d’Anna Rodríguez.

MURAL REIVINDICATIU EN MOTIU DEL 8M. Des de l’Àrea de  joventut s’ha proposat la realització d’un mural participatiu els dies 5 i 8 de març a l’explanada del mercat. L’alumnat de 2n d’ESO realitzarà un mural col·lectiu liderat per l’artista Paola Mikiej, resultat de les reflexions que l’alumnat de l’institut ha fet arribar a la muralista a partir d’uns tallers realitzats prèviament a l’aula.

ENTITATS

CATIFA LILA amb missatges commemoratius de la diada i on els vilatans podran participar deixant els seus missatges feministes. A càrrec de Les Fresques (Carrer Major)

8M: amb un dia no n’hi ha prou A càrrec de L’Ateneu de les arts (Espai L’era de Can Balmes)

6/03/2021 Taula rodona – La visibilitat de la dona en diferents àrees

Exterior 30 persones gratuït , prèvia inscripció

De 11h a 14 h

07/03/2021 Cápsula- - Mama's Underclown

Exterior Can Balmes / L'Esplai

50 persones

Preu 3€

De 12 a 13h

13/03/2021 Taller presencial – La dinàmica del gènere 

Exterior – 15 participants

Preu 20€

De 11h a 14 h

20/03/2021 Taller presencial – Gènere en moviment

Exterior – 15 participants

Preu 20€

De 17h a 20 h

27/03/2021 Taller presencial – fotografia cianotipia

Exterior – 15 participants

Preu 20€

D'11h a 14 h

ESCOLA MATAGALLS

Acte simbòlic de representació de l’opressió que senten moltes dones

Proposta que farem pel 8M consisteix en prendre consciència de la pressió i opressió que reben moltes dones mitjançant la congelació d'un element natural (una flor, una fulla... quelcom que simbolitzi la dona i els seus sentiments).

La setmana de l'1 al 5 de març tots els alumnes portaran un recipient de plàstic (tipus Tupperware). En aquest hi posaran a l'escola l'element natural escollit, el divendres d'aquella setmana el portaran cap a casa per omplir-lo d'aigua i congelar-lo.

Dilluns dia 8 de març tots els alumnes tornaran a portar el recipient congelat a l'escola per poder dur a terme una activitat conjunta que simbolitzarà l'alliberament d'aquesta opressió. Al pati de l'escola hi haurà un dibuix a terra (cor, o rotllana..) on cada alumne/a hi dipositarà el seu bloc de gel, observarem com amb l'escalfor i la llum, l'element que simbolitza la dona s'alliberarà i podrà tornar a tenir contacte amb l'aire i la llibertat de nou.

CONSELL D’INFANTS

Des del Consell d’infants han volgut sumar-se a la reivindicació i han proposat gravar la confecció d’una manualitat per a difondre-la a les XXSS i incitar a la participació dels usuaris fent retorn de les seves creacions amb fotografies .

INSTITUT REGUISSOL

1r ESO: Música

A través de l’escolta i l’anàlisi de la música d’interès de l’alumnat prendre consciència de la falta de neutralitat de certes lletres de les cançons, detectant continguts sexistes i violents. A partir d’aquí el tutor/a ha de fomentar la importància de les relacions afectives entre adolescents, més igualitàries i menys violentes.

2n ESO: Joguines

A partir de l’anàlisi de catàlegs, de publicitat als mitjans de comunicació… Plantejar a l’alumnat quins valors, actituds i rols es fomenten i si aquests afavoreixen el desenvolupament integral de la persona. Analitzar si es fomenten, en ocasions, amb les joguines i la publicitat els valors sexistes i/o violents que impedeixen que es fomenti la igualtat.

Intentar fer-los veure que el que és important és afavorir que els infants i joves puguin jugar al que vulguin, independentment del seu sexe, partint de les diferències personals i permetent el desenvolupament de les seves capacitats i aptituds.

3r ESO: Cinema i Disney

A partir de l’anàlisi de films de Disney entre d’altres, els alumnes hauran de valorar quins missatges s’hi donen. Treballar diversos aspectes com el físic, la dependència, la feminitat, el sentimentalismes, la submissió, l’obediència i el conformisme… creant en els alumnes una visió crítica i amb la perspectiva que certa transmissió de la cultura pot anar carregada d’estereotips de gènere i modelar, d’aquesta manera, la personalitat en una direcció no adequada.

4t ESO: Mitjans de Comunicació

A través del visionat de notícies i anuncis apareguts en els mitjans de comunicació  analitzar, reflexionar i aprendre com es construeixen les informacions que afecten les llibertats de les dones. També donar a conèixer i reflexionar sobre els mitjans que trenquen les dinàmiques masclistes i aposten per una mirada transversal.

Darrera actualització: 03.03.2021 | 15:00